declub_geschiedenis

HCD: een nieuwe club met historie in Druten

In Druten, het fruitig centrum en ondernemend hart van het Land van Maas & Waal, ontbrak er iets wezenlijks
aan het begin van deze eeuw. Ondanks de vele jonge gezinnen, goede voorzieningen en prettige leefomgeving, dicht bij Nijmegen, en goede aansluiting met de Randstad, was een hockey club "non-existing”.

Met goede adviezen en het waardevolle netwerk van een aantal Old Stars van het vermaarde Sticks’71 (George Lowiessen, John van der Donk, Jack van Leeuwen),  de energie van Jonge Honden (Bart Bosman, Edwin Roelofs, Brigitte Peeters, Louis van Wijk) die graag ook hun kids zouden willen zien pushen over een strakke grasmat in Druten, werd in 2005 besloten om de krachten te bundelen. Als eerste voorzitter stak ik mijn nek uit en bond de strijd aan om HCD binnen 3 jaar te realiseren. Samen met de troepen van het eerste uur vormden we een enthousiast front om 300 enthousiaste potentiële leden te mobiliseren.

Een goed glas wijn ter compensatie van de  -soms eindeloze- bestuursvergadering aan de keukentafel, hielp er ons om de zeldzame teleurstellingen te verwerken.  Het duurde immers tot 2007 voordat we de toezegging kregen
van de gemeente om op de beoogde locatie de velden te kunnen inplannen. Met een budgettair verantwoord plan konden we goed schakelen met het college van B&W in de oprichtingsfase, en ook was het prima werken met het Stichtingsbestuur dat van aanpakken houdt (Hans Wansink, Pieter Bisschop, Jack van Leeuwen) en een gecommitteerde Rabobank als Founding Father.

Grote hoogtepunten, als ook diepe dalen waren o.a.; de demonstratie van hockeyers voor het gemeentehuis, de aanleg van de velden en het plaatsen en prepareren van het clubhuis. Gelukkig zagen we bij de eerste inschrijving voor leden in 2006, al het geweldige potentieel, waarmee deze casus ook voor de hockeybond een interessant initiatief bleek. In mei 2008 waren uiteindelijk ca. 500 mensen op het veld getuige van de officiële opening door Eefke Mulder, Olympisch kampioene en lid van NMHC, die natuurlijk als erelid werd benoemd. Voor de oude en nieuwe hockeyers in Druten een fijn moment omdat de oude Sticks ’71 hamer een nieuwe bestemming kreeg.

Nu in 2013 de tijden zijn veranderd, zien we dat de club er nog sterker voorstaat (N=438), en HCD ook het wonen in de gemeente Druten nog aantrekkelijker heeft gemaakt. Aan het groeiende ledenaantal, een harde kern van trimmers en senioren, een degelijk bestuur & kader, goede cappucino in een gezellig clubhuis en almaar promoverende teams, is te zien dat de club veel te bieden heeft aan spelers, fans en ouders.
HCD is de 2e sportvereniging van Druten en biedt mensen een fijne jonge club, gebaseerd op aloude tradities.
Ik ben er trots op om mijn kinderen in het oranje-blauw te zien gaan over het veld en de mogelijkheid hebben om zich in deze omgeving verder te ontwikkelen.

Marnix T Artz, 1e voorzitter van HockeyClub Druten